Thursday, July 30, 2009

Att vara fiskare i Östafrika


Cleaning station, originally uploaded by jbum.

På tisdag den 4 aug kommer jag ha en berättarkväll på Åkeshovs växthus café.

Jag kör igång kl 19:00.

Tänker ni komma så skriv gärna det i kommentaren eller skicka ett mail till mig.

Om det inte finns något intresse så blir det inget. Självklart gäller detta alla som är intresserade och inte bara ni som läser denna blog (2st). Annons finns även att hitta i gratis i Stockholm

En liten text om vad jag tänker prata om och visa bilder ifrån.
//Oskar


"Fiskare i Östafrika tillhör de fattigaste och mest förbi-sedda människorna. De lever ett hårt liv helt i vädrets makt oftast helt utan att ha något annat att luta sig på ekonomiskt. Att vara fiskare är ett yrke som går i generationer. Tyvärr håller detta på att ändras radikalt. Fiskare ser mer och mer av sina landningsplatser gå förlorade till stora hotellbyggen, och trycket på reven som de fiskar ökar när fler människor flyttar till kusten och ser fisket som en säker födokälla.
Hittills har politiker och forskare ansett att fisket på korallreven är för småskaligt för att kunna påverka ekosystemen på reven.
Min forskning fokuserar på fiskeri-förvaltning i Östafrika. Jag försöker framför allt ta reda på hur stora och välmående fiskbestånden är utanför Östafrikas korallrev.
Efter att ha spenderat totalt 9 månader i Kenya och Tanzania känner jag att jag nu vill berätta deras historia. "

No comments:

Post a Comment