Tuesday, June 30, 2009

Håkans glassiga ”toppjobb” tack vare artkunskap

I sommar ska jag åka till Alperna i Österrike och prata om växter för andra året i rad. Jag flyger från Arlanda till Salzburg, därefter åker jag buss till den vackra alpbyn Bad Gastein. På det 5-stjärniga hotellet Salzburger Hof (hallå lyx och flärd) äter jag tillsammans med de andra gästerna på kvällarna en helt underbar 5-rättersmeny.

På dagarna går jag och de botaniskt intresserade gästerna några olika leder och ser på träd, buskar och örter. Den ena leden är vackrare än den andra. Jag berättar om de olika växtarterna, som vi ser utmed leden, jag berättar till vilken familj de tillhör och eventuellt någon anekdot om respektive art. Jag berättar också om lavar, mossor och svampar.
Så till er alla som har kämpat på kurserna Floristik och Faunstik under terminstid och sommarkursen vill jag säga:
Tack vare min artkunskap ska jag i sommar leva ett lyxliv i fjorton dagar. Jag får betalt också! Glassigt va? Någon gång i framtiden kanske det är du som guidar de botaniskt intresserade gästerna.

Länken till STS-hemsida
http://www.alpresor.se/sommar

Länken till filmen om Salzburger Hof
http://stsalpresor.se/salzburgerhof_alp_sport.html







Ha en skön sommar hälsar Håkan

No comments:

Post a Comment